Yelken ile İstanbul'dan Çeşme'ye rotannın tehlikeli noktaları

PROFESYONELLERDEN ROTANIN EN TEHLİKELİ NOKTALARI
* İstanbul’dan yola çıktıktan sonra Büyükçekmece açıklarından itibaren karadan çok sert rüzgar esmeye başlar. Özellikle Poyraz tatminkardır. Fakat aynı zamanda aşırı bindirmeden dolayı tehlike yaratabilir.
* Marmara Denizi’ne çıktıktan sonra Çanakkale Boğazı’nı geçene kadar her yer, yoğun gemi trafiği nedeniyle tehlikelidir. Rüzgarsızlık burada tehlike yaratabilir. Çünkü rüzgarsız kalan yelkencilerin konsantrasyonu bozulur bu da yoğun trafikte sıkıntı yaratır.
* Çanakkale Boğazı, tüm yelkenciler için rotanın en tehlikeli noktası. Çanakkale Boğazı’ndaki yoğun gemi trafiği yelkencileri kötü etkiliyor. Yelkenin, rüzgarı verimli kullanması için yaptığı kavança ve tramolalar gemi trafiği için de ciddi risk.
* Çanakkale Boğazı’ndaki Nara Burnu’nun şekli, Boğaz’daki bir dirsek gibidir. Tüm gemi ve tekneler burayı geçerken yaklaşık 90 derecelik bir dönüş yapar. Geçilmesi o kadar zor ki Çanakkale Savaşı sırasında düşman donanmasının geçemediği nokta işte burasıdır. Yelkenlilerin burada bazen 350 metrelik gemilerin arasından geçmeleri gerekir. Bu da bolca çatışma yaşanmasına sebep olur. Usta yelkenciler, bu bölgelerde yarışma heyecanını bir kenara bırakıp can güvenliğine konsantre olmanın önemini vurguluyor.
* Çanakkale Boğazı’nın çıkışı ve Kuzey Ege’ye girişte hava birden çok sertleşebilir bu da büyük tehlike doğurabilir. Burada da devreye azami dikkat giriyor.
* Çanakkale Boğazı’ndan çıkarken kestirmeden gitmeye kalkılırsa Kumkale açıklarında kum bankları vardır. Sığlıklara girildiği taktirde tekne zarar görebilir.
* Gelibolu öncesi sığlıklarda, Doğan Aslan kum bankı vardır burada da karadan gelen rüzgarı daha verimli kullanmak için sığlıklara girilirken dikkat etmek gerekir.
* Sakız Kanalı’ndan geçip Çeşme’ye gidilirken dışarda 25 kt esen rüzgar içerde 40 kt’a kadar çıkabiliyor. Bu da rüzgarın ortalama 75 kilometreyle esmesi demek.
* Çeşme Kanalı’nın girişine doğru Papaz Adası’na varılırken solda kalan kayalıklara dikkat etmek gerekir. Normal teknelerle geçilebilen bölgede yelkenlinin salması ve dümeni palası zarar görebilir. Buradan geçenler var fakat bölgeyi iyi bilmeyenler için ciddi sonuçlar doğurabilir.

18/07/2010 tarihli Hürriyet Pazar ekinden alınmıştır
http://www.hurriyet.com.tr/pazar/15344534.asp?gid=59